Vila ,Är det bra eller dåligt !!!

DU HÄMTAR NYA KRAFTER. Din kropp får tid att återhämta sig och vila - det gör träningen mer effektiv när du väl sätter igång igen.
DU FÅR TID ATT ÅTERHÄMTA DIG MENTALT. Att pressa sig själv på ett träningspass kan visserligen rensa huvudet för stunden. Men för att verkligen slappna av behöver du lugn och ro.
DU MINSKAR RISKEN FÖR ÖVERTRÄNING. Känner du dig sliten? Risken finns att du har tränat mer än vad din kropp klarar. Tecken på överträning:

· Ont i kroppen.

· Dåliga resultat på träningen.

· Dåligt immunförsvar (återkommande förkylningar och ont i halsen är vanligt).

· Humörsvängningar och depressioner.


Och du ...
... SLÄPP VIKTHETSEN. Var inte rädd för att gå upp i vikt om du vilar från träningen. Om du har tränat under året kommer det inte att hända av en veckas semester.
... VILA INTE FÖR LÄNGE. Ska du vara ledig så länge som 3-4 veckor är det toppen om du kompletterar din vila med promenader, lätt joggning och kanske lite styrketräning med den egna kroppsvikten som motstånd.

MMmmmmm jag som har trott att jag har gjort fel att INTE träna ! Men här ser man att vila är bra ... FAst kanske inte lika länge som jag har vilat ... VIlat mig till traktordäck !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0